Παίζοντας με το νερό στο... σπίτι!

Το ήξερες ότι μπορείς να πειραματιστείς με το νερό στο… σπίτι;

Το νερό βρίσκεται παντού γύρω μας. Αν και το συναντάμε κυρίως ως υγρό στοιχείο, μπορούμε να το βρούμε και ως στερεό (όπως πάγος), αλλά και ως αέριο (όπως υδρατμοί). Ως υγρό, το νερό έχει την ιδιότητα να παίρνει το σχήμα των δοχείων, στα οποία το τοποθετούμε, ενώ μία συγκεκριμένη ποσότητα νερό μπορεί να ασκήσει πίεση σε κάποιο άλλο αντικείμενο. Μία από τις πιο σημαντικές ιδιότητές του, όμως, είναι ότι επιτρέπει την επίπλευση ορισμένων σωμάτων σε αυτό. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια της άνωσης.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να πειραματιστούμε με το νερό και την άνωση;

Διαλέξτε μερικά αντικείμενα που έχετε στο σπίτι, διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το μέγεθος, το βάρος και το υλικό κατασκευής τους. Μερικές ιδέες είναι: πέτρες και βότσαλα, κομμάτια ξύλου και πλαστελίνης, μπαλάκια διαφόρων μεγεθών και βάρους, φελλοί και καπάκια, άδεια κουτιά και πλαστικά μπουκάλια, χάρτινα και πλαστικά καραβάκια. Τοποθετήστε τα αντικείμενα πάνω σε ένα τραπέζι μαζί με μία μεγάλη λεκάνη γεμάτη νερό. 

Ξεκινώντας, συζητήστε πρώτα με τα παιδιά για τις έννοιες «επίπλευση» και «βύθιση». Παρατηρώντας τα αντικείμενα που έχετε μαζέψει, προβλέψτε τη συμπεριφορά του καθενός στο νερό. Πώς το νιώθεις στο χέρι σου; Είναι μικρό ή μεγάλο σε μέγεθος; Πού πιστεύεις ότι θα πάει η πέτρα, αν πέσει στο νερό; Για ποιο λόγο; 

Δοκιμάστε τώρα τα αντικείμενα στο νερό. Ποια από αυτά επιπλέουν; Ποια βυθίζονται;

Ανάλογα με τις παρατηρήσεις τα παιδιών, επαληθεύστε τις υποθέσεις που είχατε κάνει στην αρχή και συζητήστε για τους λόγους που κάθε αντικείμενο επιπλέει ή βυθίζεται (ανάλογα με τη φύση των υλικών τους).

Καλές βουτιές!

#Tips:

  • Σε δύο χαρτιά γράψτε τις λέξεις «επίπλευση» και «βύθιση». Ένα σώμα επιπλέει, όταν ακουμπάει στην επιφάνεια του νερού, ενώ ένα είναι βυθισμένο, όταν ακουμπάει στον βυθό. Συζητώντας με τα παιδιά, σημειώστε σε κάθε χαρτί λέξεις – κλειδιά για την κάθε έννοια, όπως "ακουμπάει", "επιφάνεια νερού", "βυθός". 
  • Πειραματιστείτε με αντικείμενα από το ίδιο υλικό κατασκευής, αλλά διαφορετικού μεγέθους. Τι διαφορετικό παρατηρείτε; 
  • Κατηγοριοποιήστε τα αντικείμενα ανάλογα με το αν επιπλέουν ή βυθίζονται.
  • Μη ξεχάσετε να ψάξετε στα βιβλία του σχολείου! Σίγουρα θα βρείτε και άλλες πληροφορίες εκεί!